niedziela, 5 lutego 2017

Tofurnik waniliowy z daktylami




Coś dla wszystkich! Z tym ciastem nie musicie generalnie martwić się o przyzwyczajenia konsumenckie osób, których chcielibyście poczęstować tym wypiekiem. Nie ma jajek, glutenu, nabiału i białego cukru. Myślę, że każdy z chęcią spróbuje tego wypieku, o kolejne kawałki siegną Ci bardziej otwarci na nowe smaki. 


Tofurnik waniliowy to wegańska wersja sernika. Konsystencja rzeczywiście jest sernikowa, ale nie da się ukryć, że smak trochę inny. Masę z tofu trzeba doprawić, poiwnna ona mieć bardziej charakterystyczny smak, żeby uniknąć wytrwanego posmaku tofu. Mnie ciasto zasmakowało, coś nowego na języku. Waniliowo-karmelowe nadzienie na spodzie lekko orzechowym. Super dodatkiem są daktyle i nie powinniście tego elementu ominąć :)



Przetestowałam też w cieście mąkę bezglutenową firmy Schar i jest to jedna z lepszych. Bez dziwnych dodatków, tylko mąką i subtsancja zagęszczająca w postaci mączki chleba świętojańskiego. Bardzo dobry produkt moim zdaniem :)



Spód:

- 1 i 1/4 szklanki mąki bezglutenowej (u mnie taka - klik)
- 30 g syropu klonowego
- 70 g oleju kokosowego
- 4 łyżki mleka roślinnego
- 2 łyżki budyniu waniliowego (proszku)
- 2 łyżki mąki orzechowej (zmielonych orzechów)
- szczypta soli

Mąkę bezglutenową wymieszać z budyniem,mąką orzechową i szczyptą soli. 
Warto użyć mąkę bezglutenową przeznaczoną specjalnie do wypieków ciast - polecić mogę tę ze strony Stragan Zdrowia

Do mącznej mieszanki dodać olej kokosowy, mleko i syrop klonowy. Całość zagnieść. Jeśli ciasto jest zbyt sypkie, wystarczy dodać odrobinę oleju kokosowego albo mleka. Jeśli zbyt kleiste trochę mąki. 
Ciasto schłodzić w lodówce przez 45 minut.


Masa tofurnikowa:

- 500 g tofu naturlanego
- 1/2 szklanki ugotowanej kaszy jaglanej
- 1/2 szklanki ksylitolu/erytrolu
- 50 g syropu klonowego
- 50 g oleju kokosowego
- 2 łyżki soku z cytryny
- 3 łyżki budyniu waniliowego (proszku)
- 150 ml waniliowego mleka roślinnego
- skórka z 1/2 cytryny
- daktyle ( wg uznania, u mnie 1/2 szklanki posiekanych)

Tofu, kaszę jaglanę, ksylitol albo inny słodzik, mleko roślinne umieścić razem w misce. Zblendować na gładką masę.
Olej rozpuścić i ostudzić. Dolać do masy. Następnie syrop klonowy, sokz cytryny oraz proszek budyniowy. Wszystko zmiksować na gładką masę. Dodać skórkę z cytryny i daktyle. Krótko wymieszać.

Pieczenie:

Formę kwadratową (25x25cm) wyłożyć papierem do pieczenia. Na spód wyłożyć ciasto, które najlepiej rozwałkować pomiędzy dwoma arkuszami papieru do pieczenia. Wylać masę "serową". Wstawić do piekarnika nagrzanego do 170 stopni, piec ok. 40 minut. Wierzch musi być złocisty, a sama masa sprężysta.

Odstawić do całkowitego ostudzenia. 
Najlepiej smakuje schłodzone!

























7 komentarzy:

  1. Super wersja, chętnie spróbowałabym kawałeczek ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. wyglada jak karmelowy sernik. Tofu jadlam chyba raz wżyciu i nie mam dobrych wspomnien, ale w wersji ciasta? To mnie kusi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lekko karmelowy kolor zawdzięcza syropowi klonowemu :) W wersji słonej sięgam tylko po tofu wędzone, tylko takie mi podchodzi. Naturalne za to do wypieku - wiele zależy od jakości tofu po prostu :)

      Usuń
  3. po swojej pierwszej przygodzie z tofu nie tknęłam go już ani razu. obawiam się, że i taka forma by do mnie nie przemówiła, chociaż kto wie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tofu to specyficzny produkt, mnie bardzo kusiło zrobienie takiego sernika ;) Czaję się jeszcze na wersję kokosową!

      Usuń
  4. Ooo cos dla mnie, bo mamm alergie na gluten! :D Musze koniecznie spróbowac :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak na bezglutenowe ciasto, wygląda naprawdę dobrze! Jestem pod wrażeniem. Dodatkowo mixy mąk często są problematyczne, a tutaj widzę, że produkt świetnie się sprawdził. Do tego ta mąka orzechowa! Mniam!

    OdpowiedzUsuń