czwartek, 17 listopada 2016

Kruche babeczki z kremem- receptura 1885 roku






Tradycję należy pielęgnować, gdyż bez niej stajemy się trochę przezroczyści i nijacy... Kultura jest tym, co nas kreuje i kształtuje. Uważam, że niezależnie od pochodzenia, tradycje w każdej kulturze są szczególne i warte kultywowania.

Z chęcią próbuję nowych smaków- tych ze świata, jak i tych staropolskich.  W mojej (niewielkiej) kulinarnej biblioteczce mam książkę z cudownymi przepisami napisanymi "starą" polszczyzną - inne słowa, szyk zdania i gramatyka, ale jest w tym urok. To coś wyjątkowego przygotować potrawę, która swoimi korzeniami sięga poprzechnik stuleci. Autorką przepisów jest Lucyna Ćwierczakiewiczowa.

Z racji, że najbardziej lubię przygotowywać słodycze, to nie obyło się bez spróbowania jednego ze słodkich rzepisów. Padło na kruche, śmietankowe ciasteczka. Wypełniłam je budyniem w dwóch smakach, przykryłam drugim kawałkiem ciasta, niektóre polałam czekoladą a inne zostawiłam w "naturze".





Składniki na ciasto:

- 125 g miękkiego masła
- 60 g cukru drobnego
- 1 duże jajko ( musiałam dodać jeszcze 1 zółtko). Jeśli ktoś ma małe jajka, będzie trzeba dać 2 całe jajka
- ok. 300 g mąki pszennej
- 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia- to akurat mój dodatek :)
- szczypta soli (wzbogaca smak słodkich wypieków)

Masło utrzeć na puch. Dodać cukier i dalej ucierać. Gdy masa będzie puszysta i lekka, dodać jajko albo jajka. Można dodać już trochę mąki, żeby masa się nie zważyła. Na koniec dodajemy mąkę i proszek do pieczenia. Gęstość masy możemy kontrolować podczas mieszania. Jeśli będzie już wystarczająco kruche, wyrobione, nie dodawać reszty mąki :) Ciasto wyrobić ręcznie, szybko i sprawnie! 
Schłodzić w lodówce przez 40 minut. 

Masa czekoladowa:

- 200 ml mleka
- 100 ml śmietanki 12% ( poprawia smak kremu)
- 3 żółtka
- 3 łyżki cukru + cukier waniliowy albo 1 laska wanilii
- 25 g mączki ziemniaczanej.
- 50 g czekolady deserowej - do wersji ciemnej.
- 30 g masła- do wersji białej

Żółtka utrzeć z cukrem na puch. Wsypać mąkę ziemniaczaną i wlać 50 ml mleka - dobrze wymieszać. Resztę mleka i śmietanę podgrzać z wanilią, jeśli używamy cukru waniliowego to ucieramy go z żółtkami. Pogrzane mleko i śmietanę wlewamy do masy z żółtek. Szybko mieszamy. Podgrzewamy dalej na ogniu, gotujemy aż masa zgęstnieje.  Masę dzielimy na pół: do jednej części dodajemy czekoladę, do drugiej masło. Należy mieszać,żeby czekolada ładnie się rozpuściła. Masa musi zrobić się gęsta, bardzo podobna do budyniu.

Ciasto rozwałkowujemy. Najlepiej na papierze do pieczenia albo folii spożywczej, przezroczystej. 
Szykujemy foremki karbowane na babeczki. Z ciastka wykrawamy kółka albo po prostu wzór foremką. 
Foremkę wykładamy ciastem. Nakładamy masę , przykrywamy drugim kawałkiem ciasta i przyciskamy.

Jeśli ciastko ciężko się rozwałkowuje i nie "odchodzi" lekko od stołu, można po prostu wykładać/wylepiać foremki ręcznie. 
W moim przypadku: gdy ciasta za bardzo przywarło do stołu, odrywałam ten kawałek i ręcznie formowałam kółko :) Schłodzić przygotowane ciasteczka przez 10 minut w lodówce.

Ciasteczka/babeczki pieczemy w 180 stopniach C, przez ok. 20-30 minut minut. Muszą być ładnie zrumienione :) Ostudzone ciastka można udekorować czekoladą, lukrem , cukrem pudrem, itd.




























3 komentarze:

  1. Jak ja lubię takie stare przepisy :) i eksperymentować. Nie wiem ile to pół funta masła; ) Przepis mie się spodobał :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie, że sięgasz po takie przepisy z dawnych lat :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie domowe, pyszne :) Smak waniliowy jest cały mój!

    OdpowiedzUsuń