wtorek, 13 sierpnia 2013

Tradycyjne ciastka owsiane - odtłuszczone.



Przez ostatnie dni byłam poza internetowym światem... kilkudniowy wypad w góry, a dokładnie w Beskid Śląski naładował energią, ale zatęskniłam na pieczeniem, gotowaniem, smażeniem. Jedzenie w restauracji ma swoje plusy, ale i tak nic nie zastąpi domowych wypieków. Przed wyjazdem udało mi się jeszcze zrobić ciasteczka owsiane. Stwierdziłam, że podczas spacerowania po górach przyda się porządna dawka energii - zdrowa przekąska.

Ciastka owsiane są pyszne. Tradycyjne, bez dodatków - takie najlepiej sprawdzą się w plecaku. Lekko odtłuszczone, zmniejszona ilość cukru zastąpiona stewią i zdrowa słodycz gotowa :) Jeśli będziemy formować bardziej płaskie krążki - ciastka wyjdą chrupiące i tylko trochę miękkie w środku. Natomiast formowane w grubsze są bardziej miękkie, ale również chrupiącego z wierzchu. Wybór należy do Was :) Mnie obie wersje bardzo smakowały!



Źródło: modyfikacja przepisu na "Chrupiące ciasteczka owsiane" ze strony Moje Wypieki.


Składniki: ok. 35 sztuk

- 2.5 szklanki płatków owsianych*
- 1/3 szklanki migdałowej
- 1/3 szklanki mąki owsianej ( zmielonych płatków)
- 1/3 szklanki mąki pszennej pełnoziarnistej
- 1/2 szklanki brązowego cukru ***
- 1 jajko
- 1 żółtko
- 100 g masła
- 4 łyżki jogurtu naturalnego
- naturalny aromat waniliowy
- 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
- 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
- stewia - zależnie od rodzaju posiadanej stewii. U mnie 6 rozkruszonych tabletek


* użyłam płatków owsianych górskich, ale były drobne - w tym przepisie sprawdziły się doskonale. Można również użyć błyskawicznych. 

** można użyć tylko mąkę pszenną jasną.

***warto zmielić trochę w młynku albo za pomocą blendera, aby był mniejsze grudki. Zamiast cukru brązowego można użyć cukru kokosowego/ksylitolu/erytrolu.


Masło utrzeć na puch, dodać cukier i dalej ucierać, aż cukier się rozpuści i połączy z masłem. 
Dodać jajko i aromat waniliowy. Następnie jogurt i szybko utrzeć.

Płatki owsiane wymieszać z 3 rodzajami mąki, dodać stewię, proszek do pieczenia i sodę oczyszczoną. Dodać do mokrych składników i dobrze wymieszać. 

Odstawić do lodówki na ok. 30 minut. 

Dużą blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia. 

Ciasto wyjąć z lodówki. Nabierać na rękę i formować małe krążki - masa może delikatnie się kleić, ale powinna ładnie odchodzić od ręki. Ciasteczka układać na blasze i delikatnie rozpłaszczyć. Należy zachować odstępy, ponieważ ciastka trochę urosną. 

Piekarnik nagrzać do 180 stopni C i piec ciastka przez 15-17 minut. Zostawić na 5 minut na blasze, aby lekko ostygły i stwardniały - po wyjęciu są jeszcze miękkie. 



Przepis jest prosty i szybki,
Ciastka gotowe i bardzo smaczne,
Smacznego! :)











3 komentarze:

  1. uwielbiam takie ciastka, są przepyszne i zdrowe :) ja mam stewię w proszku i spisuje się świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jeśli stewia jest w proszku to ile jej wtedy trzeba dodać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy , czy posiadasz koncentrat stewii - on jest w proszku - ja miałam wcześniej stewię właśnie w postaci mocnego koncentratu i 1 łyżeczka odpowiadała 1 szklance. Wtedy wystarczy 1/3 łyżeczki. Natomiast jeśli posiadasz inny rodzaj stewii w proszku np. coś typu Nevella Stevia, to wtedy 3 łyżeczki :)

      Usuń