środa, 10 kwietnia 2013

Zakwas żytni - przepis I


Dziś bez zdjęć... jakoś nie potrafiłam uchwycić dobrze zakwasu, dlatego stwierdziłam,że i tak dodanie fotek nic by nie zmieniło.  Wyrastanie zakwasu trwa długo, ale pracy przy nim niewiele. Wystarczy zamieszać i czekać, a później cieszyć się chlebkiem. Ten przepis na zakwas pochodzi z książki "Domowy wypiek chleba"... chciałam w końcu przetestować przepisy, a wiadomo,że najpierw trzeba zacząć od zakwasu, inaczej chleb by nie powstał - jeśli ma być bez drożdży,czy sody oczyszczonej. Ten przepis na zakwas jest bardzo prosty, ja zrobiłam z 2 porcji. Wam również to polecam, ponieważ chleb żytni, który robiłam właśnie na tym zakwasie potrzebował go aż 500g. Stąd podwójna, a nawet potrójna porcja na pewno się przyda. Można zrobić w 2-3 słoiczkach :)



Zakwas żytni:

- Dzień I: 200 ml letniej wody + 4 łyżki mąki żytniej razowej typ 2000. Dobrze ze sobą zamieszać. Całość powinna mieć konsystencję gęstej śmietany. Zakwas odstawić w ciepłe miejsce , wcześniej przykryć go ściereczką albo folią kuchenną. 

- Dzień III:  Do zakwasu dodać 2 łyżki mąki żytniej razowej typ 2000. Zamieszać. 

- Dzień IV:  Zakwas powinien już być gotowy. 


Jak rozpoznać ,czy zakwas jest dobry? Musi mieć kwaśny zapach, a na powierzchni powinny pojawić się bąbelki. Ważna też jest konsystencja po zamieszaniu: nie może być zbyt rzadka. Każdy zakwas może inaczej "dojrzewać". Jeśli po 4 dniach nie posiada on cech charakterystycznych, wystarczy poczekać jeszcze 2-3 dni. Ewentualnie można dodać 1/3 szklanki mąki oraz 1/3 szklanki wody. 

Gdy zakwas będzie gotowy, należy go przechowywać w lodówce do 10 dni. 

Jest to pierwszy przepis na zakwas żytni. Już niedługo dodam zakwas pszenny razowy. Na pewno w niedalekiej przyszłości wypróbuję też inne przepisy na zakwas, przede wszystkim ten żytni, ponieważ on jest najczęściej wykorzystywany :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz