piątek, 12 kwietnia 2013

Zakwas pszenny I


Już myślałam,że dziś nie zdążę nic dodać. Na brata nie miałam co liczyć o tej porze ;) Ale udało się. Ostatnio udostępniłam przepis za zakwas żytni , teraz czas na pszenny. Chociaż większość przepisów opiera się na zakwasie żytnim, ten na bazie mąki pszennej razowej jest dla mnie lepszy - delikatniejszy i jakoś tak bardziej przypadł mi do gustu. Jutro dodam przepis na chlebek orkiszowy właśnie na bazie zakwasu pszennego. Ale póki co, polecam najpierw zrobić zakwas, a następnie zbierać przepisy na wypróbowanie zakwasu :) Receptura na zakwas pochodzi z książki "Domowy wypiek chleba" (Małgorzata Puzio).




Dzień 1:  150 g mąki pszennej razowej (typ 2000) wymieszać z 250 ml letniej wody. Konsystencja powinna przypominać ciasto naleśnikowe. Odstawić przykryte ściereczką w ciepłe miejsce na 24 godziny. 

Dzień 2:  Do zakwasu dodać 100 g mąki i 100 ml letniej wody. Wymieszać i ponownie odstawić w ciepłe miejsce. 

Dzień 3: Zakwas dokarmiany po raz kolejny. Należy dodać 100 g mąki i 100 ml letniej wody. Dobrze wymieszać i odstawić w ciepłe miejsce. 

Dzień 4: Zakwas powinien być już gotowy. Poznać to można po pęcherzykach powietrza i kwaśnym zapachu. 

Jeśli nadal nie posiada cech charakterystycznych -wystarczy poczekać 1-2 dni. 

Przepis na ten zakwas jest bardzo przyjazny, w moim przypadku był mniej grymaśny niż na zakwas żytni. A chlebek wyszedł naprawdę pyszny !:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz